What i write is a part of me, mylife and my thoughts. It may be different from what u thought I am. But this is me and oh, THANKS for dropping by ;))
RSS

April 5, 2010

si batu-bata

"sebesar rumah bermula dengan sekecil bata, boleh hilang dalam sekelip mata"
"ucaplah ALHAMDULILLAH bukannya sukar. "


semalam pasang radio era, banyak kali terdengar lagu2 sedih. ohya, mungkin sebab pemergian arwah din beramboi [al-fatihah]. im not a big fan of him, im not used to listen to his chatter every morning. tapi saudara seislam, apa salahnya kita yg masih hidup nie doakan laa sekali untuk dia. kita sendiri tak tahu bila masa kita pulak kan.

dalam banyak banyak lagu yg dengar smalam. ade satu lagu ni yang tiba-tiba macam buat terasa nak dengar ulang kali. balik umah cari siap dengan lirik lagi. huhuu. its 'Alhamdulillah by toophat' . dulu dengar lagu ni banyak2 kali pun tade perasaan. tp semalam, macam terasa syahdu pulak. especially the lyrics above. yes. rase2 dalam hidup nie kita tergolong tak dalam golongan yang bersyukur ? i hope im in but im not sure myself.

kadang-kadang kita nie cepat lupa bila Allah uji kita sikit pun. siape kate ujian Dia bermaksud kita kecewa, kita sedih, kita gagal, kita sakit je ? bila Allah bagi kita nikmat, tue jugak salah satu ujian Dia.. mungkin Dia nak tengok sejauh mana kita bersyukur atas kesenangan, kesihatan, kebahagiaan yang Dia bagi.

kalau dah senang tue, janganlaa pulak kita riak, kedekut. sume tue Allah boleh tarik bila bila masa. cuba ingat balik waktu kita susah, tade duet, bila dah ade, cubelaa bawak berjimat sikit. i know, manusia nie nafsu die susah nak kawal. kalau boleh sume benda pun nak. lagi lagi bila ade duet. seboleh-boleh nk beli sume benda kan ? tapi kalau boleh, do limit urself. membazir tue amalam syaitan. huhuu. senangnye ckp kan? bila nak buat tue bukan main susah. tp tak susah sebnarnye nak control ourself.. cube yakin sikit n be firm with urself. insyaAllah boleh ;)


5 comments:

fArhAnA said...

"Dan kalau kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya, lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya." (Surah Ibrahim: 34)


" Jika kamu bersyukur, maka Aku akan tambahkan nikmat itu kepada mu dan jika ingkar maka sesungguhnya seksaan-Ku sangat dahsyat." (Surah Ibrahim: 7)

haikadove said...

thanxx nana ;)

Asmayanti said...

nice one sis.
yup, manusia itu mudah lupa.
syukur with lisan, hati and amalan ye~ :D

Fathini said...

setuju lagi dgn entry ini!hehehe

haikadove said...

kak as ; insyaAllah =D
thini ; hehee.. thanxx ;D