What i write is a part of me, mylife and my thoughts. It may be different from what u thought I am. But this is me and oh, THANKS for dropping by ;))
RSS

July 10, 2012

selfish huh ?

selalunya kita akan dengar orang cakap
"treat others as how you want to be treated"

tapi nampak tak sedikit selfish dalam statement di atas ? huhuu. kita layan orang sebegitu kerana kita mahu dilayan sebegitu. so in the end, its about us, not about them kan ? dan masa tengah baca buku "Dalam Dekapan Ukhwah" baru-baru ini, penulis ada mengupas serba sedikit tentang ini. dan saya rasa quote yang digunakan lebih menarik. that is :
"treat others as how they want to be treated"

masalah sekarang, macam mana kalau kita tengah ada makanan, tapi kawan kita tengah haus. jadi kita mahu ajak dia makan ke pergi belikan dia minuman ? jika kita terus-terusan menyuap makanan kepada orang yang haus, pasti lambat laun dia akan pergi kepada orang yang mampu memberikannya minuman untuk menghilangkan dahaga. dan saya pasti, konsep ini sangat penting dalam kita mendekati mad'u masing-masing. kenal pasti apa yang mereka perlukan. they said "try to walk in their shoes to know what they been through".

soooooo, jom kita muhasabah balik, lihat kembali apa yang kita lakukan selama ni ? are we treating others to ensure they treat us well in future, or are we treating them because they deserve to be treated well ? *wink2*

0 comments: