What i write is a part of me, mylife and my thoughts. It may be different from what u thought I am. But this is me and oh, THANKS for dropping by ;))
RSS

July 19, 2011

berlapang dada (:

Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka [tidak] akan memberi [bantuan] kepada kaum kerabat [nya], orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
(An-Nur ; 22)


bila baca ayat ni, rasa macam Allah menegur kita secara 'direct'  [ well, bukan ke Al-Quran is His love letter kan?:) ]. selalu orang ingatkan kita, "jangan marah." "tak elok berdendam" "tak baik tak memaafkan orang" and paling best bila orang cakap "forgiveness is the sweetest revenge". tapi kita lupa, Allah lebih tahu manusia ni jiwanya sensitif, jiwanya mudah terasa. awal awal Dia dah tegur kita dalan kitab-Nya.

kalau kita sendiri buat salah, buat orang marah, mestilah kita harap sangat orang tu maafkan kita kan ? kenapa kita tak buat perkara yang sama pada orang lain ? dan yang paling penting, kita sendiri manusia yang tak terlepas dari melakukan dosa, tentulah kita harapkan pengampunan-Nya kan ? sedangkan Allah itu sndiri Maha Pengampun sebesar mana dosa kita pun kalau kita bertaubat sungguh-sungguh. kita ni pulak manusia biasa je. apalah sangat hak kita untuk tak memaafkan dosa orang lain kan ? i think i dont have any right. how about you ? :))


kalau nak kata 'Kau tak rasa, dia dah buat kat aku macam-macam. tak boleh nak maafkan senang senang je'  I would say " yes, aku tak rasa apa yang dia dah buat kat kau. tapi aku yakin apa yang kau lalui sekarang mungkin tak sampai 10% pun apa yang Rasulullah lalui waktu menyebarkan islam dulu. and still, Rasulullah mampu berlapang dada dan lupakan/maafkan semua tu"

and i know some would say "aku bukan Nabi. aku manusia biasa" [yeah, humans, taleh lari dari cari alasan kan.] dulu tak reti jugak nak jawab, tp ada someone pernah cakap to me something like this,
"yes kita manusia biasa. tapi jangan lupa, sebab tu Allah berikan kita Nabi dari kalangan kita juga, supaya kita boleh jadikan teladan. kalau Nabi, juga manusia macam kita mampu lalui semua tu, kenapa tak kita ?"



lagipun, apalah guna berdendam kalau cuma menyakitkan hati sendiri kan ? so, jom muhasabah diri kita balik. mari ramai ramai hapuskan dendam, bersihkan hati (",) 
#selfreminder

*mula mula post tersalah quote (24;21), Alhamdulillah ummi tulis status kt FB ayat juga dgn quote yang betul. Allah nak tunjuk mcm mcm cara kann ? :))

6 comments:

hamzah ian said...

rasa ramai dendam aku.. sobss

haikadove said...

err.. kan org slalu ckp, biar orang buat kte, jgn kte buat orang. hehee. boleh apply kot ?

kte hilangkan dendam kt org dulu, insyaAllah orang lain pun tade dendam ngan kte :))

maafkan orang setiap malam before tidur, moga moga orang maafkan kte juga tiap malam before tidur..

*err okay merepek dah. ehehee :p

Fathini said...

Okay2.maafkan semua org bg hati pon tenang.:)

haikadove said...

hehee.. yes yes maafkan semua org jom thini :DD

Khirwan Nadheera. said...

suka ni. so so much :')

haikadove said...

hee thankyouuu sis :))
rinduuuu awak! ;(